Sivut

torstai 13. kesäkuuta 2013

BodyPump 86

Olenpas ollut melkoisen huono bloggaaja viime aikoina, kun en ole saanut aikaiseksi juuri minkäänlaisia postauksia. Hyi minua. Rehellisyyden nimissä tuntuu että asiaa kyllä olisi, mutta en vaan meinaa saada niitä ylös. Viime aikoina olen miettinyt enemmänkin mitä tämän blogin kanssa teen. Katsotaan, katsotaan...

Treenipuolella on mennyt kivasti viime aikoina, Les Millsin ohjelmat ovat vaihtuneet ja olen käynyt niitä testaamassa jokusen. Viime sunnuntaina tein BodyPump 86:n ensimmäisen kerran. Ja tykkäsin! Minua oli etukäteen varoitettu että kannattaa käydä hakemassa 10 kg kiekot heti kun tulee saliin että varmasti saa, koska niitä tulee tarvitsemaan. Niitä ei ainakaan meidän salilla riitä kaikille, joten nappasin ne ensimmäisenä. Ja hyvä että nappasin, koska niitä oikeasti tarvittiin useammassa biisissä.

Joka kerta kun ohjelma vaihtuu, minua jaksaa hämmästyttää miten tähän konseptiin tuntuu aina löytyvän jotain uutta, tässä ohjelmassakin oli neljä ihan uutta liikettä joita en ole aiemmin pumpissa nähnyt. Rintabiisissä tehtiin suurin osa kiekoilla/käsipainoilla ja vaikka mun käsipainot oli aiempiin rintapainoihin nähden suhteellisen kevyet (3 kg), niilläkin sai hyvän tuntuman kun toistoja oli mooooooonta. Rintabiisin lopussa otettiin vielä loputkin luulot pois raskaalla tangolla. Minulla oli siinä selkäpainot, lisääkin olisi voinut laittaa (suositus on kyykkypainot).

Selkäbiisissä oli uutena pelkkä rinnalleveto. Siinä huomasi hyvin miten selälle pitää olla kunnolla painoja, tai tekniikka menee helposti väärin ja treeni menee olkapäille. Ojentajabiisi tehtiin kokonaan ilman tankoa, haasteena oli ottaa 10 kg kiekko ja tehdä sillä ranskalaisia punnerruksia istuen. Otin. Auts. Nämä vaihtelivat dippien kanssa ja koko setti viimeisteltiin kick backeilla. Ojentajabiisistä taisi tulla yksi suosikeistani. Askelkyykyissä tarvittiin taas 10 kg kiekkoa, sekä lisäpainona varsinaisessa askelkyykyissä sekä lopun funktionaalisessa osuudessa, jossa kiekkoa nostettiin pään yläpuolelle ja lopuksi noustiin vielä varpaille. Hypyt jäivät siis tästä ohjelmasta pois, mutta toisaalta noillakin saa melkoisen hyvän sykepiikin aikaiseksi.

Edellisestä vatsabiisistä tykkäsin enemmän. Levypainovatsoissa sai niin hyvän tuntuman että tein niitä enemmän kuin mielelläni. Tässä ohjelmassa mentiin taas enemmän core-suuntaan ja uutena tuli lantionnostot kiekon kanssa. Tuntuma oli vähän hukassa, mutta ehkä se vielä sieltä löytyy.

Kyykyt, lämmittely, hauikset ja olat olivat aika tuttua kauraa, paitsi että kyykkybiisi oli piiiiiiiiitkä. Ja niitä kasi-kellareita päästiin taas tekemään. Mutta yllättävää kyllä, ei se silti ollut paha vaikka se tuntuikin järkyttävän pitkältä.

Kaikenkaikkiaan hyvä ohjelma. :) Seuraavana päivänä kävin kokeilemassa uuden combatin ja jalat olivat jumissa sen jäljiltä vielä eilenkin kun menin kokeilemaan uuden balancen. Niistä ehkä myöhemmin lisää. Tänään olisi tarkoitus mennä taas salille kaverin kanssa niin, että lapset leikkivät leikkihuoneessa sillä aikaa kun äidit treenaavat.

keskiviikko 5. kesäkuuta 2013

Hyödyllistä liikuntaa

No hupsista, miten siinä päivityksessä nyt näin kauan ehti vierähtää? Upeat ilmat ovat houkutelleet ulos ja toisaalta vuokralla oleva viljelypalstakin on vaatinut juuri nyt aika paljon aikaa. En ole hirveästi ehtinyt edes vakkariblogejani selata. :o

Viljelypalsta vei viime viikolla niin paljon aikaa, etten ehtinyt yhtenäkään päivänä salille asti. Sen sijaan kärräsimme sinne alkuviikosta 1000 kg multaa ja 100 kg hiekkaa (savimaa, pakko vähän sekoittaa sitä että saadaan parempi sato), teimme viljelyskasveille penkkejä ja kylvimme taimia ja siemeniä. Taimille kävi huonosti. Tämä kuuma sää tappoi kurkuntaimet yhdessä yössä, kurpitsantaimista jäi henkiin vain muutama. Onneksi kurkut ehti kylvää hyvin suoraan maahankin. Kastelua piti tehostaa, joten sinne on nyt kärrätty käsipelillä reilu 100 l järvivettä vähintään joka toinen päivä. Järvestä ei ole kuin n. 60 m matkaa omalle palstallemme, mutta se on pientä ylämäkeä eli ihan hyvin siinä syke nousee ja tietää tehneensä kun vettä kantaa kahdella 10l kastelukannulla useamman kerran. Nyt alkaa palsta olla valmis viljelyn osalta, jatkossa sitä pitää käydä lähinnä kastelemassa ja ylläpitämässä kunnes satoa alkaa tulla. Siellä kasvaa perunoita, porkkanoita, punajuuria, kurpitsoja, avomaankurkkuja, parsakaalia, sokerimaissia, herneitä, sipulia, punasipulia ja kesäkurpitsaa. Ja joitain kukkia. Omalla pihalla kasvaa erilaisia salaatteja ja lisää niitä avomaankurkkuja (Jotka ovat jo melkein kukkimisvaiheessa. Ne sai aiemmin maahan pieneen kasvihuoneentapaiseen.) sekä joitain yrttejä. Sieltä on voinut vähän syödäkin jo jotain, pikkuruisia rucolanlehtiä ja ruohosipulia nypin viimeksi tänään salaatin mausteeksi.

Noh, tämähän ei varsinaisesti ollut puutarhurointiblogi vaan treeniblogi. Pakko kuitenkin sanoa että ihan hyvästä liikunnasta tuo palstaviljely käy, varsinkin kun tosiaan joutuu tekemään paljon asioita käsipelillä, kanniskelemaan multasäkkejä ja loputtomasti vettä. Hiki siellä on tullut joka kerta. Eilen tehtiin vielä sekin, että palstatöiden jälkeen mentiin läheiselle uimarannalle ja heitettiin talviturkit koko porukka. En muista, koska olisin näin aikaisin talviturkin viskonut, yleensä se on mennyt jonnekin heinäkuulle... mutta Alvajärven vesi oli mukavan lämmintä jo nyt. :) Ja ihostakin näkee että on oltu ulkona.

Tällä viikolla tein taas parannuksen ja lähdin tiistai-aamusta pyörän selkään ja salille. Kuntomaailman uusi Vivianin sali ei ole ihan täysin valmis vielä, sieltä puuttuu joitakin laitteitakin vielä kokonaan, mutta hyvän treenin siellä silti sai aikaiseksi. Tykkään sen valoisuudesta, mutta toisaalta odotan kyllä kovasti että koko remppa on valmis. Sinne on kuulemma tulossa toiminnallisen treenin huone, johon tulee TRX ja kaikennäköisiä muita kieppumisvempaimia joilla saa erityyppistä treeniä aikaiseksi. Olin varsin tyytyväinen itseeni punttien reuhtomisen jälkeen ja polkaisin kotiin vähän kiertotietä, joten eilisen saldoksi tuli 17 km pyöräilyä ja reilun tunnin salitreeni. Ja iltapäivällä vielä se toisenlainen treeni palstalla kun sitä vettä piti kantaa...

Tänään oli jännä päivä, syistä jotka paljastan ehkä myöhemmin. Tuntui ettei helteen vuoksi kuitenkaan jaksa lähteä riehumistunneille ja ehkä sellainen päärauhoitus olisi muutenkin tarpeen. CXworx ja BodyBalance sopivat täydellisesti. Samalla tuli kokeiltua miten onnistuu ryhmäliikunta Kuntomaailman väistötiloissa keskustassa. Ja pakko sanoa, että taidan valita ryhmäliikuntani toisesta Kuntomaailman pisteestä. Paikka oli ahdas ja tunkkainen. Nuo kaksi tuntia menivät ihan ok, mutta olihan se tosi kuumaa menoa. Melkeinpä HotBalance, eikä BodyBalance. En voisi kuvitellakaan että tuolla pystyisi vetämään vaikka combatin pyörtymättä. Lopullisen päätöksen teki se, että ukkosen vuoksi jouduin menemään salille autolla ja parkkeeraus läheisessä parkkihallissa maksoi rouheat 5.50. Nnnngh.

Näillä helteillä parhautta on ollut tulla illasta istumaan parvekkeelle riipputuoliin. Siellä istun nytkin, ja kuuntelen samalla miten peippo laulaa leppeässä kesäillassa. <3 Pitäisköhän raahata tänne patja ja nukkua täällä. :P