Sivut

lauantai 29. syyskuuta 2012

Kuitenkin vielä vähän superdieetistä. Ja kilpirauhasen vajaatoiminnastakin.

Superdieetin lopettamisen jälkeen olen pyöritellyt päässäni sitä, miksi minun kohdallani Superdieetti ei tuonut hehkutettua hyvää oloa, onko vika minussa vai Superdieetissä? Suurin osa foorumiteksteistä mitä SD:stä lukee on pääsääntöisesti hehkuttavaa. Tätä jatketaan! Tämä on niin upeaa! Ohjeiden mukaan perässä vaan niin unelmien kroppa on minun! Ja sitten olen minä joka piipitän että ei tää nyt ollut niin hyvä juttu. 

Kärsin vuosikausia pahasta sumuisesta väsymyksestä, muistihäiriöistä, paino nousi, hikoilu loppui kokonaan, iho kuivui, olin ylipäänsä kireä kuin viulunkieli. "Stressiä se vain on. Käy vähän lenkillä", sanoi lääkäri. Tai useampikin. Kilpirauhasarvot otettiin useaan kertaan, olin melko varma että ongelma oli siellä, mutta aina oltiin viitearvojen sisällä, joten ei lääkitystä. Viimein tänä kesänä TSH ja T4V ja TPO-ab alkoivat näyttää sellaisia lukemia, että sain kouraani Thyroxin-purkin evästyksellä "kokeillaan." Sumu alkoi hälvetä, toimintakyky palata ja kireys helpottaa, tuntui pitkästä aikaa hyvältä. 

Sitten tuli superdieetti. Lyhyesti kuvailtuna, superdieetin ruokavalio ryhmässä jossa on yli 20 kg pudotettavaa, on erittäin vähähiilihydraattinen, vähärasvainen ja vähäkalorinen. Tämän päälle tulevat rankat kuntosalitreenit ja matalasykkeiset aerobiset monta kertaa viikossa. Proteiinia syödään paljon maitorahkan, raejuuston, kananmunavalkuaisten, naudanlihan, kanan ja kalan myötä. Myös kasviksia tulee suositeltu puoli kiloa päivässä ja ehkä vähän ekstraakin, mutta nekin valitaan siitä päästä vihanneksia joissa on erittäin vähän hiilihydraatteja ja kaloreita. Myös marjoja on paljon. Rasvat otetaan omega3:ina, oliiviöljyinä ja muutamina muina hyvien rasvojen lähteinä. Jossain kohtaa kellotin päivän kalorimääräksi n. 1100 kcal ja viimeisellä viikolla se olisi ollut jo hyvän matkaa alle 1000 kcal, siis reilusti alle normaalin kulutuksen. Kaikki ruoka punnittiin, joten kyllä, olen varma noista kaloreista. :)

Melko nopeasti superdieetti alkoi tuntua päässä, alkoi väsyttää tolkuttomasti, viulunkieli alkoi kiristyä, kotona tuli rähjättyä viattomille kun olo oli kertakaikkisen surkea. Kesken treenin saattoi kropasta lähteä puhti aivan tyystin, tai vaihtoehtoisesti pyörrytti ja heikotti. Mutta periksi nyt ei tässä kukaan ole antamassa, niinpä jatketaan. Odotellaan sitä luvattua hyvää oloa. Ja syödään sitä joka aamu punnittua merisuolaa. Noh, tiedämme miten siinä loppuviimein kävi. 

Tänään lueskelin FB:n Kilpirauhasryhmän kirjoituksia, aiemmin olen ohittanut ravintokeskustelut melkein täysin, mutta nyt huomion kiinnitti yksi teksti jonka oli kirjoittanut ravintovalmentaja Anu Kauppinen: "Keskittykää oikeasti mahdollisimman ravinnerikkaaseen ruokaan. Näin esimerkiksi maksa toimii tehokkaasti ja poistaa myös kilpirauhaselle haitallisia toksiineja kehosta. Muutenkin keho kuluttaa paljon ravinteita kun kilpparin kanssa on ongelmia niin sitä suuremmalla syyllä. Riittävät kalorit huolehtivat että aineenvaihdunta pysyisi edes jotenkin käynnissä ja kilpirauhashormonit tasapainossa (siis sen vähäisen mitä niistä on jäljellä??). Älkää perkele menkö siihen kalorilankaan, paitsi jos haluatte entistä huonomman olon.

Hetkinen, mitä??

Kerroin tästä niobelle, joka linkkasi Hanna Markukselan tekstin, joka tuntui räjäyttävän tajuntani. Liian vähät hiilihydraatit voivat häiritä kilpirauhashormonin muodostumista. Hanna kirjoittaa: "Pahin turmion resepti on kalorivajeen, rankan urheilun ja tiukan hiilihydraattirajoituksen kombinaatio. Aineenvaihdunnan hidastuminen on kehon suojamekanismi nälkiintymistä vastaan. "Alakarppaus" edustaa eräänlaista pula-aikaa, jota voidaan hyödyntää laihduttamisen alkuvaiheessa, mutta jolla voidaan pitkään jatkettuna myös tuhota terveyttä. "
Kuvan tarjosi wikipedia

!!!

Omalla kohdallani soppaa hämmentää vielä vähän se, että kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu tulehduksesta ja sen vuoksi olin jotenkin ravintopuolen sulkenut mielestäni. Koska tämähän on autoimmuunitauti, eihän tälle mitään muuta voi kun syödä joka aamu pilleri tyhjään mahaan, ei tässä ruokavaliolla ole mitään tekemistä. Eipä. Superdieetti oli yksi erittäin hyvä osoitus siitä että ruokavaliolla on väliä. Superdieetti oli juuri tuo pahin vaihtoehto minunkaltaiselleni, vajaat kalorit, niukat hiilihydraatit ja rankka treeni. 

En taida enää ihmetellä, mikä meni vikaan. :) Tämä tarina on hyvä muistutus siitä miten omaa kehoaan kannattaa kuunnella. Ja että ravitsemus vaikutaa kaikkeen. Ihan kaikkeen. 

3 kommenttia:

  1. Sama juttu täällä!! Mitä olet keksinyt sitten painonpudotukseen? AAAAPUA!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh, en vielä mitään. :) Paitsi sen, että yritän rauhassa saada kilpirauhasarvot paremmalle tolalle, että painon putoaminenkin olisi mahdollista, nykyarvoilla se ei lääkärin mukaan vielä onnistu. Minulla toki osatekijänä on tuo paha stressikin, joka vaikeuttaa painonpudotusta, joka pitää ensin saada hallintaan. Eli se mihin keskityn on monipuolinen treeni tarpeeksi monta kertaa viikossa, fiksu syöminen ja nukkumisen saaminen paremmaksi, ja toivon että näillä eväillä alkaa pikkuhiljaa tulla tulostakin.

      Poista
  2. Itse kituutin juuri tollaisella superdieetti ohjelmalla useamman kuukauden, kunnes tajusin vaihtaa toisenlaisen ruokavalion, kun uusi valmentaja astui kuvioihin. Itse kuitenkin lopetin noitten maitotuotteitten ja gluteeniviljojen käytön. Hiilareita kuitenkin tuli lisää muuta kautta. Kaiken teollisen jätin pois. Ruokavalio koostuu nykyään siis pääasiassa lihasta, kalasta, kananmunista, kaikki kasvikset, marjat, peruna/bataatti/riisi/quinoa, (kookos)öljy, mantelit/pähkinät, avokado jne. Myös kalorit nostettiin päätä huimaaviksi eli johonkin 2000kcal:iin ja paino alko oikeesti tippumaan kaksi kertaa nopeampaa tahtia kuin edellisellä n. 1200-1300kcal:n dieetillä!! Mulla myös noi makrot heittelee melko paljon eli ei mee enää sitä "tiukkaa" linjaa ja jos sitä hellekauteen mennessä se sixpackkikin näkyis. Oman aluesairaalan lääkärissä en käy enää koskaan, siellä tehdyt kokeet näyttää ihan eri lukemia mitä todellisuus... Varmaan seurauksena näistä säästötoimista nähdään kohta useampi kuollut kilpparipotilas, jos tämän ongelman käyttöön aleta panostaa... Tsemppiä! =)

    VastaaPoista

Kommentit piristävät! :)