Sivut

torstai 20. syyskuuta 2012

Kätköilyä 1300 km välimatkalla

Jostain syystä tälle viikolle kerääntyi useampi työreissu pidemmän matkan päähän. Maanantaina käväistiin Tukholmassa päiväseltään, tiistaina olin jopa kotona ja keskiviikko-torstaina oli vuorossa Kuusamo. Tukholmaan lentäen, Kuusamoon autolla, ihan erilaiset agendat reissuilla, mutta jotain yhteistä sentään: geokätköt!

Maanantain matkaseura oli itsekin kätköistä innostunut. Helsingissä Tukholman konetta odotellessa pistimme päät yhteen yhden mysteerin ratkaisemisessa. Olin tuota tuijotellut jo aikaisemminkin, käsittämättä mistä ihmeestä lähteä edes liikkeelle. Matkaseura oli hoksaavampi ja ei siihen sitten kauaa mennyt kun koordinaattitarkastus antoi tuloksen:

En kyllä vieläkään ole tätä käynyt katsomassa, kun en ole ehtinyt olla kotonakaan...

Ruotsin päässä oli aika reippaasti aikaa ennen Helsingin koneen lähtöä, ja lentokenttien ympärillä on monesti monta kätköä. Arlanda ei ollut poikkeus... olin valmiiksi valkannut lentokentän lähettyviltä yhden sopivan kätkön, matkaaja-hotellin, johon sain pudotettua pari matkaajaa.

Näkymä kätkön läheltä

Toinen kätkö löytyi lentokentältä, seuralainen bongasi sen kätköilysovelluksesta. Ikkunattomassa neukkarissa kökötetyn päivän jälkeen oli erittäin mukava haukata happea raukkaassa ilmassa ennen kotimatkan lentoja. Viimeinen (eli päivän neljäs) lento laskeutui Tikkakoskelle klo 00.25 maanantain ja tiistain välisenä yönä, jolloin seuralainen oli sitä mieltä että nyt haetaan vielä se yksi kätkö tuosta parkkipaikan vierestä! Ei auttanut, kun esimies käskee... ;) Yhteistuumin totesimme kyllä itsemme melko hulluiksi, kun 20 h kestäneen päivän jälkeen vielä lähdetään jonkun kätkön perään pusikkoon. Vähän aikaa jaksettiin vielä rymytä pientareella kivien seassa korkokengissä, mutta se kätkö jäi löytämättä. Logeista päätellen sitä ei ollut hetkeen löytänyt kukaan muukaan, liekö jästitty...

Keskiviikkona maisemat olivat varsin toisenlaiset...

Olimme perillä Kuusamossa vasta illalla, mutta eväs-hakureissulla hotellin läheisessä kaupassa tutustutin seuraavan työkaverin kätköilyyn ja kävin etsimässä 0-pistekätkön Kuusamosta. Kotimatkalla pysähdys oli Iisalmessa, lähin kätkö olisi ollut 90 m päässä. Pääsin siitä 25 m päähän, totesin että tämä vaatii kiipeilyä kalliolla ja jalassa jälleen korkkarit, olkoon.

Sanomattakin selvää, että tällä viikolla ei juuri ole treenattu muuten. Viikonloppuna on toivottavasti aikaa ottaa vahinko takaisin.