Sivut

maanantai 30. heinäkuuta 2012

Kuin tilauksesta: lisää HeiaHeiasta

Vähän hymyilytti eilisen postaukseni jälkeen, kun Helsingin Sanomissa oli tänään Pekka Pekkalan kolumni "Heia Heia! Nostin peffani sohvalta!" Se löytyy täältä.

Näkökulma oli suorastaan herkullinen! Se, että sinne voi merkitä mitä kummallismpia aktiviteetteja voi aivan todellakin auttaa itsensä huijaamisessa mitä parhaimmalla tavalla. "Jee jee, nousin portaat ja imuroin, nyt voi syödä suklaata kun on liikuttukin!" Tämä lieveilmiö oli nähtävissä myös työpaikkani liikuntakilpailussa, jossa kerättiin suorituksia HeiaHeiaan ja tietyn määrän liikkuneet ovat olleet mukana arvonnoissa. On tuntunut vähän pöljältä kun toisen suoritteet ovat koostuneet shoppailusta, moottoripyöräilystä ja silityksestä kun itse merkkaa sinne lähinnä ryhmäliikuntaa, salitreenejä ja lenkkejä. Vielä hölmömmältä on tuntunut jos henkilö sitten kehuu liikkuvansa joka päivä.

Toki oma osuutensa on suomalaisella syyllistämis-syyllistymis -kulttuurillakin. Nykyään on alettu ymmärtää ettei se "jos et liiku tarpeeksi olet huono ihminen" -viestintä toimi jos oikeasti halutaan saada ihmiset liikkeelle. Sen sijaan on pyritty antamaan ihmisille keinoja lisätä arkiliikuntaa ja irvokas lopputulos (joskin ehkä vain ääri-ilmiö?) on sitten nähtävissä tässä.

Toinen tämän kaltaisten palveluiden mukanaan tuoma mielenkiintoinen ilmiö on treenien jakaminen sosiaaliseen mediaan. Oliko treeniä oikeasti olemassa, jos sitä ei julkaise Facebookissa?

Omalta kohdaltani, omassa projektissani oloni parantamiseksi paras oivallus on ollut tämä, joka löytyi Facebookin "Fit is the new skinny" -ryhmästä kuin tilauksesta tänään:


Käytän itse HeiaHeiaa edelleenkin hyvällä omatunnolla, olen käyttänyt jo yli vuoden. HeiaHeialla ON ollut merkittävä osa siinä miten olen saanut liikunnasta pysyvän osan arkeani. Siellä on tietty viikkotavoite jota kohti pyrin joka viikko. Aluksi se oli vaikeampaa, nykyään mietin että voisin nostaa määrää että saisin lisää tuloksia aikaiseksi. Merkitsen sinne ne treenit jotka koen treenejä olevan, en siis imurointeja, portaiden nousuja, silityksiä tai shoppailua. Sen sijaan 8 km hyötyliikuntapyöräilyn kaupunkiin tai tunnin aktiivisen huhkimisen puutarhapalstalla, ne kyllä merkkaan. Ja tänään merkkasin 45 min salitreenin, enkä jaa sitä Facebookiin. :) Ne joita minun treenini kiinnostavat, voivat käydä lukemassa sen täältä.

1 kommentti:

  1. Töissä pojat käyttää liikunna seuraamiseen Fitocracya, jossa jokaisesta suorituksesta saa pisteitä ja pisteitä keräämällä edetään tasoja. Vähän kuin seikkailu/roolipeli tyyliin ilmeisesti. Lisäksi on questeja joita suorittaa, juokse vaikka tietty matka tms. Vilkaisin itsekin palvelua kun hehkuttivat, mutta en mä jaksa merkitä liikkumisiani tai liikkua sillä perusteella, et saan enemmän pisteitä kuin joku muu. Mutta noita se tuntuu motivoivan kovasti ja sinänsähän ei ole väliä mikä on motivaattorina jos se toimii...

    VastaaPoista

Kommentit piristävät! :)