Sivut

torstai 7. kesäkuuta 2012

Nostalgialenkillä

Tyttären urheilukerho pidetään kaksi kertaa viikossa Harjun urheilukentällä. Tänään oli minun vuoroni viedä hänet, suunnittelin käyväni lenkillä sillä aikaa kun lapset hyppäävät korkeutta.

Edellisen kerran olen lenkkeillyt tällä polulla... noh melkein 20 vuotta sitten. Kävin kouluni lähikortteleissa ja liikunnanopettajani oli sitä plaatua joka tykkäsi viedä meidät kesäisin ja syksyisin juoksemaan Harjua ympäri, talvella oli jumppaa sisällä. Arviointi perustui pitkälti syksyllä ja keväällä juostuun 1500 m testiin ja talven kuntotestiin sisällä. Siinä se. Voinette kuvitella, ettei lenkillä käynti sen pakkopullan jälkeen ole maistunut oikein ollenkaan...



Polku oli entisellään, sieltä löytyi edelleen ne samat mutkat ja samat oikopolut kuin silloin aika monta vuotta sitten. Ja edelleen oli yhtä kaunista. Raahustin Harjun puolitoista kertaa ympäri, sillä välin kun toiset, juoksua harrastavat vanhemmat menivät ohitseni varmaankin noin viidesti. Tänään ei kulkenut lenkki ei ollenkaan, johtunee tosin siitäkin että olen edelleenkin aika tukkoinen edellisviikon flunssan jäljiltä ja väsynyt alkuviikon Kuusamon reissusta. Jotain hyvääkin sentään, Kuusamon Citymarketissa oli Hummelin juoksusukkia tarjouksessa. Minulla ei ole ollut vielä ainuttakaan juoksusukkaparia, ostin niitä jokuset ja nyt olen ihan rakastunut! Eivät kierineet, pyörineet tai olleet hankalia. Olivat ihan vaan paikallaan ja tuntuivat hyvältä jalassa. Tätä ei usein minun sukistani voi sanoa.

Jostain puskasta oikaistessani törmäsin joukkoon kesälomalaisia nuoria, joilta vilahtivat tupakat piiloon siinä samassa kun näkivät minun tulevan. Huokaisin ja mietin, että niin kovasti toivoisin että 10 vuoden päästä omat lapseni olisivat niitä jotka ovat urheilukentän puolella ohjaamassa pikkulapsia yleisurheilussa, eikä niitä jotka ovat salatupakalla urheilukentän ulkopuolella.

Takaisin kotiinpäin matkatessa tyttöseni kysyi minulta "Äiti, miksi pitää liikkua?". Vastausta ei tarvinnut miettiä yhtään: "Koska siitä tulee hyvä mieli ja hyvä olo."


PS. Askelmittari näytti äsken 9986 askelta tälle päivälle. Aika jees. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit piristävät! :)